- Obrazovna i naučna delatnost
- Organizaciona i upravljačka struktura
- Zakon o visokom obrazovanju i propisi Fakulteta
- Istorija Fakulteta
- Zbirka velikana srpske hemije
- Repozitorijum Hemijskog fakulteta - Cherry
- Biblioteka
- Izdavačka delatnost HF
- Javne nabavke
- Kontakt informacije (uprava) i kako doći do nas
- Naučnoistraživački rad
Studijski program pod nazivom Integirisane akademske studije "Nastava hemije", izvodi se s ciljem da se obrazuju nastavnici hemije za rad u osnovnim i srednjim školama, da oni kroz nastavne sadržaje i različite aktivnosti izgrade potrebne kompetencije za ispunjavanje svih uloga i zadataka savremene nastave hemije, i da stečene kompetencije budu dobra osnova za dalji profesionalni razvoj kroz akciona istraživanja u sopstvenoj nastavnoj praksi i programe profesionalnog razvoja. Prema vrsti studija ovo su integrisane akademske studije (nivo 7.1), obima 300 ESPB, sa ishodima u skladu sa Zakonom o nacionalnom okviru kvalifikacija Republike Srbije. To znači da će studenti na kraju studija da imaju visoko specijalizovana akademska i stručna znanja koja se odnose na teorije, principe i procese, uključujući vrednovanje, kritičko razumevanje i primenu u oblasti učenja i nastave hemije, da će biti osposobljeni da rešavaju složene probleme u nastavi hemije na inovativan način koji doprinosi razvoju u oblasti učenja i nastave hemije, i da će biti osposobljeni da upravljaju i vode složenu komunikaciju, interakciju i saradnju sa učenicima, roditeljima, kolegama i drugima iz različitih društvenih grupa zainteresovanih za obrazovanje, da primenjuje složene metode, instrumente i uređaje relevantne za oblast učenja i nastave hemije, da planiraju i izvode akciona istraživanja i na osnovu dobijenih rezultata da preispituju sopstvenu nastavnu praksu, da planiraju projekte za unapređenje nastave hemije, ali i rada cele škole, da kontrolišu rad i vrednuju rezultate učenika, svoje rezultate i rezultate rada drugih kolega i škole radi unapređivanja postojeće prakse.
Po završetku studija stiče se akademski naziv master profesor hemije. Uslovi za upis studijskog programa su završeno četvorogodišnje srednje obrazovanje i položeni prijemni ispit.
Strukturu studijskog programa čine predmeti koji pripadaju akademsko-opšteobrazovnim, teorijsko-metodološkim, naučnim i stručno-aplikativnim grupama predmeta. U prvoj grupi predmeta su oni koji studentima pružaju osnovna znanja iz najvažnijih prirodnih nauka (pre svega fizike i fizičke hemije), matematike, kao i specijalizovani kurs engleskog jezika koji omogućava praćenje najsavremenije naučne i stručne literature. Sledeću grupu čine osnovni hemijski kursevi iz oblasti opšte hemije, neorganske, organske, analitičke hemije, biohemije, hemije prirodnih proizvoda, industrijske hemije i hemije životne sredine. Na temeljima ove dve grupe predmeta studenti prate kurseve na kojima stiču viši nivo znanja iz najvažnijih oblasti hemije, kao i pedagogije. Stručno-aplikativni predmeti obuvataju predmete iz oblasti metodike nastave hemije. U okviru studijskog programa studenti se osposobljavaju za primenu informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju.
Studijski program "Nastava hemije" zadovoljava zahteve važećeg Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i pruža potrebno obrazovanje u oblasti pedagogije, psihologije, metodike nastave i školsku praksu, koje Zakon propisuje za obavljanje obrazovno-vaspitnog rada u školi. Takođe, zadovoljen je i standard za akreditaciju studijskog programa koji propisuje potreban obim pedagoške prakse od 15 ESPB.
Kroz završni rad studenti se osposobljavaju da primene stečena znanja u rešavanju problema u obrazovanju u oblasti hemije.
Načini izvođenja studija obuhvataju predavanja koja uključuju primenu informaciono-komunikacionih tehnologija, radionice, projekatsku nastavu, laboratorijske (eksperimentalne) vežbe, teorijske vežbe, pedagošku praksu i samostalni istraživački rad u vezi s obrazovanjem.
Uslovi za upis
Završeno srednje obrazovanje u četvorogodišnjem trajanju i položen prijemni ispit.
Ciljevi studijskog programa
Ciljevi studijskog programa integrisanih akademskih studija "Nastava hemije":
- formiranje znanja iz oblasti opšte hemije, neorganske hemije, analitičke hemije, fizičke hemije, organske hemije, industrijske hemije, biohemije, kao osnove za planiranje i obradu sadržaja navedenih oblasti u nastavi hemije u osnovnoj školi i srednjim školama;
- formiranje veština eksperimentalnog rada u laboratoriji i sposobnosti planiranja ogleda, postavljanja i izvođenja demonstracionih ogleda, i planiranja i organizovanja eksperimentalnih vežbi učenika;
- formiranje znanja iz psihologije o uzrastnim karakteristikama učenika, kako se deca razvijaju i uče, i kako se nastavom obezbeđuje razvoj učenika, i iz pedagogije o zahtevima koje treba da zadovolji organizovanje, relizacija, praćenje i procenjivanje efekata obrazovanja;
- osposobljavanje za planiranje i izvođenje časova prema ciljevima, ishodima i sadržajima iz nastavnih programa hemije, i u skladu s obrazovnim standardima, kao i za kritički procenu sopstvene prakse i preduzimanje aktivnosti za unapređivanje procesa nastave/učenja hemije;
- osposobljavanje za izbor odgovarajućeg načina za praćenje i vrednovanje učeničkih postignuća, za pripremu instrumenata (testova) za proveravanje učeničkih postignuća i za organizovanje i izvođenje proveravanja;
- osposobljavanje za planiranje i sprovođenje istraživanja u okviru sopstvene prakse u cilju njenog unapređivanja, kao i za planiranje sopstvenog profesionalnog razvoja kroz različite programe;
- osposobljavanje za uspešnu komunikaciju sa učenicima, roditeljima, kolegama, lokalnom zajednicom i ostalim zainteresovanim stranama za obrazovanje.
Ishod studija
Po završetku studija na studijskom programu Nastava hemije kandidat stiče zvanje "master profesor hemije".
Savladavanjem studijskog programa "Nastava hemije" student formira sledeće kompetencije:
- razume ciljeve i ishode učenja hemije, i obrazovne standarde;
- razume sadržaje iz opšte hemije, neorganske hemije, analitičke hemije, fizičke hemije, organske hemije, industrijske hemije i biohemije, neophodne da bi učenike vodio u procesu saznavanja prema ciljevima, ishodima i obrazovnim standardima;
- raspolaže veštinama eksperimentalnog rada i osposobljen je da prema ciljevima i ishodima učenja izabere/osmisli, postavi i demonstrira oglede, da izabere/osmisli i postavi laboratorijske vežbe i vodi učenike u njihovom samostalnom eksperimentalnom radu;
- osposobljen je da izabere odgovarajuću literaturu (udžbenici, priručnici, naučno-popularni i stručni članci) i elektronske izvore informacija, ili da pripremi odgovarajući materijal u štampanom i elektronskom vidu za njihovo samostalno učenje;
- osposobljen je da odgovarajućim pitanjima, primerima ili demonstracijama pokrene stručnu interakciju u funkciji saznavanja, da učenike uvede u diskusiju, da ih podstakne da iznesu svoje mišljenje i da argumentuju stav;
- osposobljen je izborom sadržaja i metoda nastave i učenja hemije motiviše učenike za učenje hemije, kao i ilustrovanjem značaja znanja hemije za svakodnevni život i različite profesije;
- osposobljen je da prati saznajne promene učenika i procenjuje njihov napredak, da bira odgovarajući način i instrumente za procenjivanje znanja i veština učenika, da organizuje i izvede proveravanje, i da učenicima daje odgovarajuće povratne informacije.
Ishodi savladavanja studijskog programa su sledeći:
- sposobnost primene znanja opšte hemije, neorganske hemije, analitičke hemije, fizičke hemije, organske hemije, primenjene hemije i biohemije u procesu planiranja, organizovanja i izvođenja nastave hemije;
- sposobnost primene proceduralnih znanja i eksperimentalnih veština za izbor, postavku i izvođenje demonstracionih ogleda, kao i za izbor ogleda za samostalni laboratorijski rad učenika i organizovanje njihovih radnih mesta;
- sposobnost definisanja ciljeva i ishoda časa, sposobnost izbora sadržaja i metoda nastave/učenja hemije prema postavljenim ciljevima i ishodima;
- sposobnost da se kroz interakciju omogući učenicima da formiraju potrebna znanja, sposobnosti, veštine i stavove;
- sposobnost opremanja prostora u kome se realizuje nastava (hemijski kabinet, laboratorija);
- sposobnost realizovanja nastave primereno uzrastu učenika i njihovom predznanju;
- sposobnost da se ostvari dobra komunikacija sa učenicima i podstiče dobra saradnja među učenicima;
- sposobnost obezbeđivanje uslova da učenici kroz nastavu hemije razvijaju analitičko, kritičko i produktivno mišljenje i da razvijaju sposobnosti rešavanja problema;
- sposobnost motivisanja učenika za učenje hemije;
- sposobnost praćenja i procenjivanja učeničkih postignuća odgovarajućim metodama;
- sposobnost kritičkog praćenja sopstvene prakse i preduzimanja aktivnosti kojima se ona može unaprediti;
- sposobnost da se komunicira sa roditeljima, kolegama i lokalnom zajednicom da bi se obezbedila što šira podrška za učenje učenika i usaglašen uticaj na proces učenja.
Pristup daljim studijama
Imalac diplome ima pravo da upiše specijalističke akademske studije u ukupnom obimu od 60 ESPB ili doktorske akademske studije u obimu od 180 ESPB.
Profesionalni status
Studenti koji su uspešno završili studijski program "Nastava hemije":
- Osposobljeni su da primene znanja opšte hemije, neorganske hemije, analitičke hemije, fizičke hemije, organske hemije, primenjene hemije i biohemije u procesu planiranja, organizovanja i izvođenja nastave hemije.
- Osposobljeni su da primene proceduralna znanja i eksperimentalnih veština za izbor, postavku i izvođenje demonstracionih ogleda, kao i za izbor ogleda za samostalni laboratorijski rad učenika i organizovanje njihovih radnih mesta.
- Osposobljeni su da definišu ciljeve časa i izaberu sadržaje i metode nastave/učenja hemije prema postavljenim ciljevima.
- Osposobljeni su da kroz interakciju omoguće učenicima da formiraju potrebna znanja, sposobnosti, veštine i stavove.
- Osposobljeni su da opreme prostor u kome se realizuje nastava (hemijski kabinet, laboratorija).
- Osposobljeni su da realizuju nastavu primereno uzrastu učenika i njihovom predznanju.
- Osposobljeni su da ostvare dobru komunikacija sa učenicima i podstiču dobru saradnju među učenicima.
- Osposobljeni su da obezbede uslova da učenici kroz nastavu hemije razvijaju analitičko, kritičko i produktivno mišljenje i da razvijaju sposobnosti rešavanja problema.
- Osposobljeni su da motivišu učenike za učenje hemije.
- Osposobljeni su da prate i procenjuju učeničkih postignuća odgovarajućim metodama.
- Osposobljeni su da kritički prate sopstvenu praksu i preduzmu aktivnosti kojima se ona može unaprediti.
- Osposobljeni su da komuniciraju sa roditeljima, kolegama i lokalnom zajednicom da bi se obezbedila što šira podrška za učenje učenika i usaglašen uticaj na proces učenja.
- Imaju profesionalnu i etičku odgovornost.
- Mogu da unapređuju svoje znanje i prate razvoj tehnologije i struke celog života.
Akreditacija
Studijski program je akreditovan odlukom br. 612-00-00475/6/2019-03 od 23. 10. 2020.
Nastavni plan
Nedeljni broj časova po predmetima je označen kao: predavanja + teorijske vežbe + laboratorijske vežbe ili kao: (aktivna nastava + samostalni rad).
Izborni predmet 1
- Odabrana poglavlja matematike (002A2)
- Odabrana poglavlja fizike (012A2)
- Ekologija (051S2)
- Osnovi geometrijske kristalografije (131A2)
- Izračunavanja u hemiji (142P2)
- Obrada rezultata merenja (311A2)
Izborni predmet 2
- Socijalna psihologija obrazovanja (044P2)
- Motivacija u procesu učenja (045P2)
Izborni predmet 3
- Osnovi koordinacione hemije (121A2)
- Nomenklatura u hemiji (233A2)
- Osnove analitičkog procesa (318A2)
- Uvod u biohemiju (408A2)
- Osnovi primene računara u nastavi hemije (621P2)
Izborni predmet 4
- Hemija bioelemenata (132A2)
- Mehanizmi neorganskih reakcija (133A2)
- Primenjena organska hemija (234A2)
- Mehanizmi organskih reakcija (244A2)
- Metode odvajanja (312A2)
- Bioanalitička hemija (341A2)
- Naučna pismenost (634P2)
Izborni predmet 5
- Odabrane oblasti neorganske hemije (149A2)
- Osnovi molekulskog modelovanja i hemijska informatika (235H2)
- Hemija makromolekula (243H2)
- Savremene instrumentalne metode u analitičkoj hemiji (313H2)
- Analiza realnih uzoraka (314H2)
- Analiza hrane (315H2)
- Analitička hemija u forenzici (316H2)
- Informaciono-komunikacione tehnologije u nastavi hemije (622P2)
Izborni predmet 6
- Metode sinteze i karakterizacije neorganskih jedinjenja (134A2)
- Odabrane oblasti strukturnih instrumentalnih metoda (222A2)
- Osnovi supramolekulske hemije (236A2)
- Odabrane oblasti organske hemije (249A2)
- Odabrane oblasti analitičke hemije (349A2)
- Odabrane oblasti primenjene hemije (549A2)
- Vizualizacija u nastavi hemije (631P2)
Izborni predmet A
- Hemija čvrstog stanja (151H2)
- Bioneorganska hemija (152H2)
- Koordinaciona hemija (153H2)
- Bioorganska hemija (251H2)
- Fizička organska hemija (252H2)
- Konformaciona analiza (253H2)
- Odabrane oblasti supramolekulske hemije i nanohemije (254H2)
- Sinteze kompleksnih organskih molekula (255H2)
- Savremene strukturne metode (256H2)
- Uvod u metabolomiku (258H2)
- Hemija mirisa (259H2)
- Odabrane metode instrumentalne analize (351H2)
- Hromatografske metode (352H2)
- Statistika i kontrola kvaliteta u analitičkoj hemiji (353H2)
- Zeleni pristupi u analitičkoj hemiji (354H2)
- Elektrohemijski nano-bio-senzori (355H2)
- Analitičke metode u dizajnu i razvoju lekova (356H2)
- Savremene optičke metode (357H2)
- Organska geohemija i naftne zagađujuće supstance (551H2)
- Zelena hemija (751H2)
Izborni predmet B
- Inkluzivni pristup (662P2)
- Evaluacija u obrazovanju (663P2)
Izborni predmeti mogu biti i drugi predmeti koji su obavezni na ostalim studijskim programima istog nivoa studija.