Šifra predmeta:
044P2
Naziv predmeta:
Socijalna psihologija obrazovanja

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

Nema uslova

ESPB:

3

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 2. godina, zimski semestar, izborni (E12P2), teorijsko-metodološki predmet

Nastavnik:

dr Nevena M. Buđevac
vanredni profesor, Učiteljski fakultet, Kraljice Natalije 43, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: jedan čas predavanja + dva časa teorijskih vežbi (1+2+0)

Ciljevi:

Osposobiti studente da razumeju prirodu i složenost konteksta u kojem se učenje i podučavanje odvijaju, kao i osnovne principe obrazovanja orijentisanog na pravednost, te da nastavu koncipiraju u skladu sa tim.

Ishod:

  • Pri analizi obrazovnih procesa, adekvatno koristi osnovne socio-psihološke teorije i koncepte.
  • Razume kako društveno-politički kontekst, socijalne i psihološke karakteristike odeljenja/školske zajednice utiču na učenje i razvoj pojedinca i grupa učenika.
  • Analizira kvalitet nastavne prakse iz ugla prilika za učenje različitih grupa učenika.
  • Kritički razmatra odnose između obrazovnih politika, kurikuluma, udžbenika i nastavnih praksi i njihove implikacije na učenje i razvoj učenika.

Oblici nastave:

Predavanja, rad u paru i maloj grupi, diskusije, iskustveno učenje, analiza studije slučaja.

Vannastavne aktivnosti:

Literatura:

Osnovna literatura:

  1. E. Aronson, T. Vilson, R. Akert: Socijalna psihologija, Beograd: Mate, Beograd, 2013.
  2. B. Bernstajn: Klasa i pedagogije: vidljive i nevidljive, Reč: Časopis za književnost i kulturu i društvena pitanja, 82, (2012) 123-152.
  3. P. Burdije, Ž. K. Paseron: Reprodukcija u obrazovanju, društvu i kulturi, Reč: Časopis za književnost i kulturu i društvena pitanja, 82, (2012) 67-122.
  4. V. Vizek Vidović, M. Rijavec, V. Vlahović-Štetić, D. Miljković: Psihologija obrazovanja, Beograd: Klett, Beograd, 2014.
  5. N. Havelka: Uvod u psihologiju međuljudskih odnosa u obrazovanju, Centar za primenjenu psihologiju, Beograd, 2005.

Pomoćna literatura:

  1. M. Epl: Obrazovanje na pravom putu: tržišta, standardi, bog i nejednakost, Fabrika knjiga, Beograd, 2014.
  2. K. P. Lisman: Teorije neobrazovanosti: Zablude društva znanja, Jasenski i Turk, Zagreb, 2008.

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (1 čas nedeljno)

Program rada:

  • Obrazovne politike.
  • Nastavnik u širem obrazovnom i društveno-političkom kontekstu.
  • Različitost, ravnopravnost i pravednost obrazovanja.
  • Inkluzivno obrazovanje.
  • Društvene grupe u obrazovnom okruženju.
  • Škola kao agens socijalizacije.
  • Odnos učenik-nastavnik.
  • Udžbenik kao kulturno-potporno sredstvo.
  • Socijalna kognicija i percepcija.
  • Samopoimanje.
  • Stavovi i promena stavova.
  • Konformizam.
  • Grupni procesi.
  • Stereotipi, predrasude i diskriminacija.
  • Upravljanje odeljenjem; inkluzivno obrazovanje.

Teorijske vežbe:

0 poena (2 časa nedeljno)

Seminarski radovi:

30 poena

Pismeni ispit:

60 poena