Šifra predmeta:
601P2
Naziv predmeta:
Metodika nastave opšte i neorganske hemije

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

101A2 + 101E2 + 102A2 + 102E2

ESPB:

6

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 3. godina, zimski semestar, obavezni, stručno-aplikativni predmet

Nastavnik:

dr Vesna D. Milanović Maštrapović
docent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: dva časa predavanja + četiri časa teorijskih vežbi (2+4+0)

Ciljevi:

  1. Studenti povezuju različite uloge profesora hemije u procesu nastave i učenja hemije sa potrebnim nastavničkim kompetencijama za svaku od tih uloga.
  2. Studenti objašnjavaju ciljeve nastave/učenja, ishode i obrazovne standarde u oblasti opšte i neorganske hemije na različitim nivoima obrazovanja, identifikuju probleme učenika u vezi s učenjem tih sadržaja i poznaju načine njihovog rešavanja do kojih se došlo istraživanjima u toj oblasti hemijskog obrazovanja.

Ishod:

  1. Studenti objašnjavaju koja su znanja i veštine za rad u laboratoriji deo potrebne kompetentnosti za realizaciju nastave opšte i neorganske hemije u osnovnoj i srednjim školama.
  2. Studenti rešavaju probleme u nastavi i učenju sadržaja opšte i neorganske hemije prema ciljevima i ishodima nastavnih programa koji se odnose na te sadržaje u osnovnoj i srednjim školama, i obrazovnim standardima u oblasti opšte i neorganske hemije, a u cilju predupređivanja ili identifikovanja i otklanjanja zabluda (misconceptions) učenika.

Oblici nastave:

Predavanja, radionice i teorijske vežbe.

Vannastavne aktivnosti:

  • Domaći zadaci (rezultati se prezentuju tokom nastave).
  • Pretraživanje različitih izvora radi prikupljanja podataka potrebnih za razmatranje tema na časovima nastave i vežbi.
  • Pisanje seminarskog rada.

Literatura:

Osnovna literatura:

  • Dragica D. Trivić: Metodika nastave hemije 1, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 2007.
  • Dragica Trivić, Biljana Tomašević: Praktikum za vežbe iz Metodike nastave hemije 3 i 4, Hemijski fakultet, Beograd, 2008.

Pomoćna literatura:

  • Udžbenici hemije za osnovnu i srednje škole, nastavni programi hemije za osnovnu školu, gimnaziju i srednje stručne škole u Srbiji, kurikulumi iz različitih zemalja

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

5 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

1. Uvod u predmet.

2. Uloge profesora hemije.

3. Kompetencije profesora hemije.

4. Hemija kao nauka i kao nastavni predmet. Specifičnosti nastave/učenja hemije.

5. Opšti ciljevi nastave/učenja hemije u osnovnoj školi, gimnaziji i srednjim stručnim školama.

6. Ciljevi nastave/učenja opšte i neorganske hemije kod nas i u svetu (prikaz i uporedna analiza ciljeva u različitim nastavnim programima).

7. Nastavni sadržaji iz hemije (činjenice, pojmovi, pravila, principi, teorije, zakoni).

8. Osnovni principi za izbor sadržaja u nastavnom programu hemije.

9. Nastavni sadržaji iz opšte i neorganske hemije u različitim nastavnim programima (prikaz i uporedna analiza).

10. Hemijska pismenost. Hemijska pismenost u oblasti opšte i neorganske hemije.

11. Formiranje sistema pojmova.

12-13. Prezentacije studentskih domaćih radova.

14-15. Problemi u vezi s formiranjem pojmova opšte i neorganske hemije i načini rešavanja.

Teorijske vežbe:

10 poena (4 časa nedeljno)

Program rada:

1. Kompetencije profesora hemije.

2. Ciljevi nastave/učenja opšte i neorganske hemije, ishodi i obrazovni standardi u oblasti opšte i neorganske hemije u osnovnoj školi.

3. Ciljevi nastave/učenja opšte i neorganske hemije, ishodi i obrazovni standardi u oblasti opšte i neorganske hemije u gimnaziji.

4. Ciljevi nastave/učenja opšte i neorganske hemije, ishodi i obrazovni standardi u oblasti opšte i neorganske hemije u srednjim stručnim školama.

5. Sadržaji opšte i neorganske hemije u nastavnom programu za osnovnu školu.

6. Sadržaji opšte i neorganske hemije u nastavnom programu za gimnaziju.

7. Sadržaji opšte i neorganske hemije u nastavnim programima srednjih stručnih škola.

8. Sistem pojmova - mape pojmova.

9. Ogled kao osnova za formiranje hemijskih pojmova.

10. i 11. Računski zadaci.

12. Hemijska pismenost u oblasti opšte i neorganske hemije.

Seminarski radovi:

15 poena

Domaći zadaci:

10 poena

Usmeni ispit:

60 poena