Šifra predmeta:
662P2
Naziv predmeta:
Inkluzivni pristup

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

042P2 + 043P2

ESPB:

9

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 5. godina, zimski semestar, izborni (E5BP2), naučno-stručni predmet

Nastavnik:

dr Slađana D. Anđelković
redovni profesor, Geografski fakultet, Studentski trg 3/III, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: tri časa predavanja + četiri časa teorijskih vežbi (3+4+0)

Ciljevi:

Sticanje znanja o dostignućima i aktuelnim dešavanjima u oblasti inkluzije u obrazovanju; Sticanje znanja i razvijanje stavova o učenicima koji imaju potrebu za dodatnom podrškom u obrazovanju i vaspitanju; Upoznati studente sa načinima podsticanja, praćenja, razvoja i merenja i vrednovanja napredovanja učenika u toku učenja; Razumevanje značaja uloge nastavnika u radu sa različitim kategorijama dece kojima je potrebna posebna podrška; Razvijanje osetljivosti studenata i veštine da prepoznaju i odgovore na posebne socijalne, emocionalne i obrazovne potrebe učenika u sferi komunikacije i interakcije, potrebe u oblasti socioemocionalnih funkcija i ponašanja kao i potrebe u oblasti saznajnih sposobnosti učenja; Sticanje znanja o planiranju, realizaciji i evaluaciji nastave i primena tih znanja kroz izradu i primenu individualnih programa rada; Upoznati studente sa značajem saradnje nastavnika, roditelja, stručnih saradnika i timova za inkluziju.

Ishod:

Imaju razvijen određeni nivo znanja i afirmativnih stavova prema učenicima kojima je potrebna posebna društvena podrška; Znaju, razumeju i primenjuju teorijska pedagoška i didaktička znanja i veštine u pripremanju, realizaciji i evaluaciji individualnog obrazovnog plana; Poseduju znanja o kreiranju podsticajne sredine za učenje, strategijama i tehnikama rada u inkluzivnoj nastavi; Znaju, razumeju i primenjuju sredstva, metode i didaktički materijal u cilju optimalnog uključivanja deteta i učenika u redovan obrazovno-vaspitni rad i njegovo osamostaljivanje u vršnjačkom kolektivu; Razumeju značaj saradnje sa roditeljima, znaju strategije i imaju izgrađene veština rada sa roditeljima; Imaju znanje i razvijene stavove o kompetencijama nastavnika u inkluzivnom obrazovanju i osnovu za dalje pedagoško-didaktičko i metodičko obrazovanje, istraživanje i profesionalni razvoj iz ove oblasti.

Oblici nastave:

Interaktivni, kooperativni oblici rada, predavanja, projekat - istraživanje vaspitno obrazovne prakse u školi, prakse, debatni klub.

Vannastavne aktivnosti:

Literatura:

Osnovna literatura:

  1. Hrestomatija pedagoško-didaktičkih tekstova koji se obnavaljaju shodno pojavi vrednih pedagoških dela i rezultata istraživanja.
  2. Studentski portfolio - praktikum za istraživanje inkluzivne vaspitno obrazovne prakse u školi.

Pomoćna literatura:

  1. M. Vujačić, E. Lazarević i R. Đević: Inkluzivno obrazovanje: od zakonske regulative do praktične realizacije. Teme, 2015, 39, (1), 231-247.
  2. V. Spasenović i N. Matović: Pripremljenost nastavnika predmetne i razredne nastave za rad s decom sa smetnjama u razvoju. Nastava i Vaspitanje, 2015, 64, (2), 207-222.
  3. S. Hrnjica: Škola po meri deteta, Priručnik za rad sa učenicima redovne škole ometenim u razvoju. Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, 2004.

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (3 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Ka kvalitetnom obrazovanju za sve - uloga obrazovanja u inkluzivnom društvu.
  2. Promena paradigme - ka socijalnoj koheziji, inkluziji, inkluzivnom obrazovanju.
  3. Osnovne teorijske postavke inkluzivnog obrazovanja.
  4. Različite mogućnosti i vidovi pružanja dodatne podrške učenicima u vaspitnom i obrazovnom radu.
  5. Problemi i perspektive u unapređivanju i razvijanju inkluzivnog pristupa obrazovanju.
  6. Prepoznavanje vidova i karakteristika dece kojima je potrebna posebna vaspitna i obrazovna podrška.
  7. Darovitost, obrazovanje, inkluzija.
  8. Nastavnik u inluzivnoj praksi.
  9. Izrada pedagoškog profila, planiranje mera individualizacije i proces izrade i primene IOP-a.
  10. Planiranje i pisanje IOP-a (koraci, ciljevi, principi, struktura, sadržaj).
  11. Primena i praćenje (IOP1, IOP2, IOP3).
  12. Nastavne strategije, načini pedagoške komunikacije i interakcije između aktera vaspitno-obrazovnog procesa.
  13. Podsticanje pozitivnih interpersonalnih odnosa i klime u razredu. Načini obezbeđivanja socijalne participacije dece kojima je potrebna podrška.
  14. Upavaljanje odeljenjem, vrednovanje i izmena IOP-a.
  15. Saradnja nastavnika, roditelja, stručnih saradnika i timova za inkluziju.

Teorijske vežbe:

5 poena (4 časa nedeljno)

Usmeni ispit:

60 poena

Projekti:

25 poena

Napomene:

Istraživanje vaspitno-obrazovne prakse u školi.