Šifra predmeta:
664P2
Naziv predmeta:
Istraživanja u nastavi hemije

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

601P2 + 602P2

ESPB:

7

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 5. godina, letnji semestar, obavezni, stručno-aplikativni predmet

Nastavnici:

dr Dragica D. Trivić
redovni profesor, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

dr Vesna D. Milanović Maštrapović
docent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: šest časova predavanja + dva časa teorijskih vežbi (6+2+0)

Ciljevi:

Osposobiti studente - buduće nastavnike hemije: 1. da identifikuju inkluzivna, kulturološki odgovorna i održiva istraživačka pitanja i formulišu hipoteze u oblasti hemijskog obrazovanja, koje prepoznaju različite potrebe učenika i promovišu pravične nastavne prakse; 2. da ovladaju metodologijom akcionog istraživanja, sistematski istražuju i rešavaju obrazovne izazove u nastavi i učenju hemije; 3. za refleksivnu praksu baziranu na rezultatima nacionalnih i međunarodnih istraživanja, kritičko preispitivanje i usavršavanje pristupa podučavanju na osnovu sopstvenih rezultata istraživanja, uzimajući u obzir različite kulturne kontekste i globalne perspektive.

Ishod:

Studenti – budući nastavnici hemije identifikuju inkluzivna, kulturološki odgovorna i održiva istraživačka pitanja i/ili formulišu hipoteze o nastavi i učenju hemije, osmišljavaju istraživačke projekte koji se bavi obrazovnim izazovima u hemiji, uključujući lokalne i globalne perspektive, primenjuju odgovarajuće istraživačke metodologije, uključujući akciono istraživanje, razvijaju validne i pouzdane instrumente istraživanja, kao što su testovi, upitnici, protokoli za intervjue i posmatranje, sistematski prikupljaju podatke, statistički obrađuju, analiziraju i tumače rezultate radi izvođenja zaključaka i implikacija za inkluzivnu i održivu nastavnu praksu, kritički preispituju sopstvenu nastavnu praksu prema rezultatima istraživanja radi njenog unapređivanja, pišu detaljne izveštaje istraživanja i saopštavaju nalaze i preporuke.

Oblici nastave:

Predavanja, teorijske vežbe.

Vannastavne aktivnosti:

Domaći zadaci: 1. pregled literature (nacionalni i međunarodni izveštaji i naučni radovi); 2. pisanje predloga projekta i razvoj instrumenata; 3. obrada rezultata; 4. pripremanje izveštaja o izvedenom istraživanju.

Literatura:

Osnovna literatura:

  1. M. G. Lodico, D. T. Spaulding and K. H. Voegtle: Methods in Educational Research: From Theory to Practice (second editon), Jossey-Bass, San Francisco, 2010.
  2. J. K. Gilbert, O. de Jong, R. Justi, D. F. Treagust, J. H. van Driel (editors): Chemical Education: Towards Research-based Practice, Kluwer academic publishers, London, 2002.

Pomoćna literatura:

  • Diane M. Bunce, Renée S. Cole (editors): Nuts and Bolts of Chemical Education Research, American Chemical Society, Washington, DC, 2007.

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

5 poena (6 časova nedeljno)

Program rada:

1. Uticaj istraživanja u oblasti nastave i učenja hemije na nastavnu praksu.

2. Tipovi istraživanja u hemijskom obrazovanju.

3. Istraživačka pitanja i hipoteze.

4. Projekat istraživanja.

5. Kvantitativna istraživanja.

6. Instrumenti u kvantitativnim istraživanjima.

7. Kvalitativna istraživanja.

8. Protokoli za posmatranje i intervjue.

9. Prezentacije studentskih projekata.

10. Pregled istraživanja u oblasti hemijskog obrazovanja.

11. Statistička obrada rezultata.

12. Organizacija i analiza kvalitativnih podataka.

13. Podrška za pripremu izveštaja o izvedenom istraživanju.

14. Akciona istraživanja.

15. Studentski izveštaji o izvedenom istraživanju.

Teorijske vežbe:

10 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Izbor predmeta istraživanja u hemijskom obrazovanju.
  2. Formulisanje istraživačkih pitanja i hipoteza.
  3. Projekat istraživanja.
  4. Priprema testova.
  5. Priprema upitnika.
  6. Priprema protokola za posmatranje i intervju.
  7. Unapređivanje predloga projekta.
  8. Realizacija istraživanja u školama.
  9. Realizacija istraživanja u školama.
  10. Statistička obrada rezultata.
  11. Organizacija i analiza kvalitativnih podataka.
  12. Priprema izveštaja o izvedenom istraživanju.

Domaći zadaci:

10 poena

Pismeni ispit:

25 poena

Usmeni ispit:

25 poena

Projekti:

25 poena