Студијски програм под називом Интегирисане академске студије "Настава хемије", изводи се с циљем да се образују наставници хемије за рад у основним и средњим школама, да они кроз наставне садржаје и различите активности изграде потребне компетенције за испуњавање свих улога и задатака савремене наставе хемије, и да стечене компетенције буду добра основа за даљи професионални развој кроз акциона истраживања у сопственој наставној пракси и програме професионалног развоја. Према врсти студија ово су интегрисане академске студије (ниво 7.1), обима 300 ЕСПБ, са исходима у складу са Законом о националном оквиру квалификација Републике Србије. То значи да ће студенти на крају студија да имају високо специјализована академска и стручна знања која се односе на теорије, принципе и процесе, укључујући вредновање, критичко разумевање и примену у области учења и наставе хемије, да ће бити оспособљени да решавају сложене проблеме у настави хемије на иновативан начин који доприноси развоју у области учења и наставе хемије, и да ће бити оспособљени да управљају и воде сложену комуникацију, интеракцију и сарадњу са ученицима, родитељима, колегама и другима из различитих друштвених група заинтересованих за образовање, да примењује сложене методе, инструменте и уређаје релевантне за област учења и наставе хемије, да планирају и изводе акциона истраживања и на основу добијених резултата да преиспитују сопствену наставну праксу, да планирају пројекте за унапређење наставе хемије, али и рада целе школе, да контролишу рад и вреднују резултате ученика, своје резултате и резултате рада других колега и школе ради унапређивања постојеће праксе.
По завршетку студија стиче се академски назив мастер професор хемије. Услови за упис студијског програма су завршено четворогодишње средње образовање и положени пријемни испит.
Структуру студијског програма чине предмети који припадају академско-општеобразовним, теоријско-методолошким, научним и стручно-апликативним групама предмета. У првој групи предмета су они који студентима пружају основна знања из најважнијих природних наука (пре свега физике и физичке хемије), математике, као и специјализовани курс енглеског језика који омогућава праћење најсавременије научне и стручне литературе. Следећу групу чине основни хемијски курсеви из области опште хемије, неорганске, органске, аналитичке хемије, биохемије, хемије природних производа, индустријске хемије и хемије животне средине. На темељима ове две групе предмета студенти прате курсеве на којима стичу виши ниво знања из најважнијих области хемије, као и педагогије. Стручно-апликативни предмети обуватају предмете из области методике наставе хемије. У оквиру студијског програма студенти се оспособљавају за примену информационо-комуникационих технологија у образовању.
Студијски програм "Настава хемије" задовољава захтеве важећег Закона о основама система образовања и васпитања, и пружа потребно образовање у области педагогије, психологије, методике наставе и школску праксу, које Закон прописује за обављање образовно-васпитног рада у школи. Такође, задовољен је и стандард за акредитацију студијског програма који прописује потребан обим педагошке праксе од 15 ЕСПБ.
Кроз завршни рад студенти се оспособљавају да примене стечена знања у решавању проблема у образовању у области хемије.
Начини извођења студија обухватају предавања која укључују примену информационо-комуникационих технологија, радионице, пројекатску наставу, лабораторијске (експерименталне) вежбе, теоријске вежбе, педагошку праксу и самостални истраживачки рад у вези с образовањем.
▹ Додатни подаци о програму
Услови за упис, циљ, исход, професионални статус, приступ даљим студијама.
▿ Додатни подаци о програму
Услови за упис
Завршено средње образовање у четворогодишњем трајању и положен пријемни испит.
Циљеви студијског програма
Циљеви студијског програма интегрисаних академских студија "Настава хемије":
- формирање знања из области опште хемије, неорганске хемије, аналитичке хемије, физичке хемије, органске хемије, индустријске хемије, биохемије, као основе за планирање и обраду садржаја наведених области у настави хемије у основној школи и средњим школама;
- формирање вештина експерименталног рада у лабораторији и способности планирања огледа, постављања и извођења демонстрационих огледа, и планирања и организовања експерименталних вежби ученика;
- формирање знања из психологије о узрастним карактеристикама ученика, како се деца развијају и уче, и како се наставом обезбеђује развој ученика, и из педагогије о захтевима које треба да задовољи организовање, релизација, праћење и процењивање ефеката образовања;
- оспособљавање за планирање и извођење часова према циљевима, исходима и садржајима из наставних програма хемије, и у складу с образовним стандардима, као и за критички процену сопствене праксе и предузимање активности за унапређивање процеса наставе/учења хемије;
- оспособљавање за избор одговарајућег начина за праћење и вредновање ученичких постигнућа, за припрему инструмената (тестова) за проверавање ученичких постигнућа и за организовање и извођење проверавања;
- оспособљавање за планирање и спровођење истраживања у оквиру сопствене праксе у циљу њеног унапређивања, као и за планирање сопственог професионалног развоја кроз различите програме;
- оспособљавање за успешну комуникацију са ученицима, родитељима, колегама, локалном заједницом и осталим заинтересованим странама за образовање.
Исход студија
По завршетку студија на студијском програму Настава хемије кандидат стиче звање "мастер професор хемије".
Савладавањем студијског програма "Настава хемије" студент формира следеће компетенције:
- разуме циљеве и исходе учења хемије, и образовне стандарде;
- разуме садржаје из опште хемије, неорганске хемије, аналитичке хемије, физичке хемије, органске хемије, индустријске хемије и биохемије, неопходне да би ученике водио у процесу сазнавања према циљевима, исходима и образовним стандардима;
- располаже вештинама експерименталног рада и оспособљен је да према циљевима и исходима учења изабере/осмисли, постави и демонстрира огледе, да изабере/осмисли и постави лабораторијске вежбе и води ученике у њиховом самосталном експерименталном раду;
- оспособљен је да изабере одговарајућу литературу (уџбеници, приручници, научно-популарни и стручни чланци) и електронске изворе информација, или да припреми одговарајући материјал у штампаном и електронском виду за њихово самостално учење;
- оспособљен је да одговарајућим питањима, примерима или демонстрацијама покрене стручну интеракцију у функцији сазнавања, да ученике уведе у дискусију, да их подстакне да изнесу своје мишљење и да аргументују став;
- оспособљен је избором садржаја и метода наставе и учења хемије мотивише ученике за учење хемије, као и илустровањем значаја знања хемије за свакодневни живот и различите професије;
- оспособљен је да прати сазнајне промене ученика и процењује њихов напредак, да бира одговарајући начин и инструменте за процењивање знања и вештина ученика, да организује и изведе проверавање, и да ученицима даје одговарајуће повратне информације.
Исходи савладавања студијског програма су следећи:
- способност примене знања опште хемије, неорганске хемије, аналитичке хемије, физичке хемије, органске хемије, примењене хемије и биохемије у процесу планирања, организовања и извођења наставе хемије;
- способност примене процедуралних знања и експерименталних вештина за избор, поставку и извођење демонстрационих огледа, као и за избор огледа за самостални лабораторијски рад ученика и организовање њихових радних места;
- способност дефинисања циљева и исхода часа, способност избора садржаја и метода наставе/учења хемије према постављеним циљевима и исходима;
- способност да се кроз интеракцију омогући ученицима да формирају потребна знања, способности, вештине и ставове;
- способност опремања простора у коме се реализује настава (хемијски кабинет, лабораторија);
- способност реализовања наставе примерено узрасту ученика и њиховом предзнању;
- способност да се оствари добра комуникација са ученицима и подстиче добра сарадња међу ученицима;
- способност обезбеђивање услова да ученици кроз наставу хемије развијају аналитичко, критичко и продуктивно мишљење и да развијају способности решавања проблема;
- способност мотивисања ученика за учење хемије;
- способност праћења и процењивања ученичких постигнућа одговарајућим методама;
- способност критичког праћења сопствене праксе и предузимања активности којима се она може унапредити;
- способност да се комуницира са родитељима, колегама и локалном заједницом да би се обезбедила што шира подршка за учење ученика и усаглашен утицај на процес учења.
Приступ даљим студијама
Ималац дипломе има право да упише специјалистичке академске студије у укупном обиму од 60 ЕСПБ или докторске академске студије у обиму од 180 ЕСПБ.
Професионални статус
Студенти који су успешно завршили студијски програм "Настава хемије":
- Оспособљени су да примене знања опште хемије, неорганске хемије, аналитичке хемије, физичке хемије, органске хемије, примењене хемије и биохемије у процесу планирања, организовања и извођења наставе хемије.
- Оспособљени су да примене процедурална знања и експерименталних вештина за избор, поставку и извођење демонстрационих огледа, као и за избор огледа за самостални лабораторијски рад ученика и организовање њихових радних места.
- Оспособљени су да дефинишу циљеве часа и изаберу садржаје и методе наставе/учења хемије према постављеним циљевима.
- Оспособљени су да кроз интеракцију омогуће ученицима да формирају потребна знања, способности, вештине и ставове.
- Оспособљени су да опреме простор у коме се реализује настава (хемијски кабинет, лабораторија).
- Оспособљени су да реализују наставу примерено узрасту ученика и њиховом предзнању.
- Оспособљени су да остваре добру комуникација са ученицима и подстичу добру сарадњу међу ученицима.
- Оспособљени су да обезбеде услова да ученици кроз наставу хемије развијају аналитичко, критичко и продуктивно мишљење и да развијају способности решавања проблема.
- Оспособљени су да мотивишу ученике за учење хемије.
- Оспособљени су да прате и процењују ученичких постигнућа одговарајућим методама.
- Оспособљени су да критички прате сопствену праксу и предузму активности којима се она може унапредити.
- Оспособљени су да комуницирају са родитељима, колегама и локалном заједницом да би се обезбедила што шира подршка за учење ученика и усаглашен утицај на процес учења.
- Имају професионалну и етичку одговорност.
- Могу да унапређују своје знање и прате развој технологије и струке целог живота.
|
![[НХ2]](21.png) |