Studijski program "Nastava hemije"
Nastavni predmeti studijskog programa integrisanih akademskih studija "Nastava hemije" mogu se svrstati u nekoliko grupa. Jednu grupu čine kursevi koji studentima pružaju osnovna znanja iz najvažnijih prirodnih nauka (pre svega fizike i fizičke hemije) i matematike. Sledeću grupu čine osnovni hemijski kursevi iz oblasti opšte hemije, neorganske, organske, analitičke hemije, biohemije, hemije prirodnih proizvoda, primenjene (industrijske) hemije i hemije životne sredine. Na temeljima ove dve grupe predmeta, studenti prate kurseve na kojima stiču i viši nivo znanja iz najvažnijih oblasti hemije. Specijalizovani kurs engleskog jezika omogućava praćenje najsavremenije naučne i stručne literature. Studijski program "Nastava hemije" zadovoljava zahteve važećeg Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i sadrži potrebne elemente koje Zakon propisuje za obavljanje obrazovno-vaspitnog rada: studije u trajanju od 300 EPSB (u skladu s važećim Zakonom o visokom obrazovanju) i obrazovanje iz psiholoških, pedagoških i metodičkih disciplina od najmanje 30 bodova, i šest bodova školske prakse. Iz navedene grupe predmeta studijski program nudi 63 ESPB, kao i 14 ESPB školske prakse. Takođe, studenti se osposobljavaju za primenu informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju. Kroz diplomski rad studenti se osposobljavaju da primene stečena znanja u rešavanju problema u domenu nastave hemije i istorije hemije. Studijski program je usaglašen i sa Strategijom razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine koju je Vlada RS usvojila 2012. godine, prema kojoj se petogodišnje integrisane studije preporučuju kao najbolji način za razvoj profesionalnih kompetencija nastavnika.
▹ Dodatni podaci o programu
Uslovi za upis, cilj, ishod, profesionalni status, pristup daljim studijama.
▿ Dodatni podaci o programu
Uslovi za upis
Završeno srednje obrazovanje u četvorogodišnjem trajanju i položen prijemni ispit.
Ciljevi studijskog programa
Ciljevi studijskog programa integrisanih akademskih studija "Nastava hemije":
- formiranje znanja iz oblasti opšte hemije, neorganske hemije, analitičke hemije, fizičke hemije, organske hemije, primenjene hemije, biohemije, kao osnove za planiranje i obradu sadržaja navedenih oblasti u nastavi hemije u osnovnoj školi i srednjim školama;
- formiranje veštine eksperimentalnog rada u laboratoriji i sposobnosti planiranja ogleda, postavljanja i izvođenja ogleda;
- formiranje znanja iz psihologije o uzrastnim karakteristikama učenika, kako se deca razvijaju i uče i kako se nastavom obezbeđuje razvoj učenika, i iz pedagogije o zahtevima koje treba da zadovolji organizovanje, relizacija i praćenje i procenjivanje efekata obrazovanja;
- osposobljavanje za organizovanje i izvođenje časa prema zadatim ciljevima i na zadatom sadržaju, kao i za kritički procenu sopstvene prakse i preduzimanje aktivnosti za unapređivanje procesa nastave/učenja hemije;
- razumevanje pedagoške uloge praćenja i procenjivanja učeničkih postignuća, osposobljavanje za izbor odgovarajućeg načina za praćenje i vrednovanje učeničkih postignuća, za pripremu instrumenata (testova) za proveravanje učeničkih postignuća i za organizovanje i izvođenje proveravanja.
Ishod studija
Po završetku studija na studijskom programu Nastava hemije kandidat stiče zvanje "master profesor hemije".
Ishodi savladavanja studijskog programa su sledeći:
- sposobnost primene znanja opšte hemije, neorganske hemije, analitičke hemije, fizičke hemije, organske hemije, primenjene hemije i biohemije u procesu planiranja, organizovanja i izvođenja nastave hemije;
- sposobnost primene proceduralnih znanja i eksperimentalnih veština za izbor, postavku i izvođenje demonstracionih ogleda, kao i za izbor ogleda za samostalni laboratorijski rad učenika i organizovanje njihovih radnih mesta;
- sposobnost definisanja ciljeva časa, sposobnost izbora sadržaja i metoda nastave/učenja hemije prema postavljenim ciljevima;
- sposobnost da se kroz interakciju omogući učenicima da formiraju potrebna znanja, sposobnosti, veštine i stavove;
- sposobnost opremanja prostora u kome se realizuje nastava (hemijski kabinet, laboratorija);
- sposobnost realizovanja nastave primereno uzrastu učenika i njihovom predznanju;
- sposobnost da se ostvari dobra komunikacija sa učenicima i podstiče dobra saradnja među učenicima;
- sposobnost obezbeđivanje uslova da učenici kroz nastavu hemije razvijaju analitičko, kritičko i produktivno mišljenje i da razvijaju sposobnosti rešavanja problema;
- sposobnost motivisanja učenika za učenje hemije;
- sposobnost praćenja i procenjivanja učeničkih postignuća odgovarajućim metodama;
- sposobnost kritičkog praćenja sopstvene prakse i preduzimanja aktivnosti kojima se ona može unaprediti;
- sposobnost da se komunicira sa roditeljima, kolegama i lokalnom zajednicom da bi se obezbedila što šira podrška za učenje učenika i usaglašen uticaj na proces učenja.
Pristup daljim studijama
Imalac diplome ima pravo da upiše specijalističke akademske studije u ukupnom obimu od 60 ESPB ili doktorske akademske studije u obimu od 180 ESPB.
Profesionalni status
Studenti koji su uspešno završili studijski program "Nastava hemije":
- Osposobljeni su da primene znanja opšte hemije, neorganske hemije, analitičke hemije, fizičke hemije, organske hemije, primenjene hemije i biohemije u procesu planiranja, organizovanja i izvođenja nastave hemije.
- Osposobljeni su da primene proceduralna znanja i eksperimentalnih veština za izbor, postavku i izvođenje demonstracionih ogleda, kao i za izbor ogleda za samostalni laboratorijski rad učenika i organizovanje njihovih radnih mesta.
- Osposobljeni su da definišu ciljeve časa i izaberu sadržaje i metode nastave/učenja hemije prema postavljenim ciljevima.
- Osposobljeni su da kroz interakciju omoguće učenicima da formiraju potrebna znanja, sposobnosti, veštine i stavove.
- Osposobljeni su da opreme prostor u kome se realizuje nastava (hemijski kabinet, laboratorija).
- Osposobljeni su da realizuju nastavu primereno uzrastu učenika i njihovom predznanju.
- Osposobljeni su da ostvare dobru komunikacija sa učenicima i podstiču dobru saradnju među učenicima.
- Osposobljeni su da obezbede uslova da učenici kroz nastavu hemije razvijaju analitičko, kritičko i produktivno mišljenje i da razvijaju sposobnosti rešavanja problema.
- Osposobljeni su da motivišu učenike za učenje hemije.
- Osposobljeni su da prate i procenjuju učeničkih postignuća odgovarajućim metodama.
- Osposobljeni su da kritički prate sopstvenu praksu i preduzmu aktivnosti kojima se ona može unaprediti.
- Osposobljeni su da komuniciraju sa roditeljima, kolegama i lokalnom zajednicom da bi se obezbedila što šira podrška za učenje učenika i usaglašen uticaj na proces učenja.
- Imaju profesionalnu i etičku odgovornost.
- Mogu da unapređuju svoje znanje i prate razvoj tehnologije i struke celog života.
Akreditacija
Studijski program je akreditovan odlukom br. 612-00-00495/2013-04 od 27. 6. 2014.
Nastavni plan
Nedeljni broj časova po predmetima je označen kao:
predavanja + teorijske vežbe + laboratorijske vežbe
ili kao: (aktivna nastava + samostalni rad).
Izborni predmet 1
Izborni predmet 2
Izborni predmet 3
Izborni predmet 4
Izborni predmet 5
Izborni predmet A
Izborni predmet B
Izborni predmeti mogu biti i drugi predmeti koji su obavezni
na ostalim studijskim programima istog nivoa studija.