Студијски програм "Настава хемије"
Наставни предмети студијског програма интегрисаних академских студија "Настава хемије" могу се сврстати у неколико група. Једну групу чине курсеви који студентима пружају основна знања из најважнијих природних наука (пре свега физике и физичке хемије) и математике. Следећу групу чине основни хемијски курсеви из области опште хемије, неорганске, органске, аналитичке хемије, биохемије, хемије природних производа, примењене (индустријске) хемије и хемије животне средине. На темељима ове две групе предмета, студенти прате курсеве на којима стичу и виши ниво знања из најважнијих области хемије. Специјализовани курс енглеског језика омогућава праћење најсавременије научне и стручне литературе. Студијски програм "Настава хемије" задовољава захтеве важећег Закона о основама система образовања и васпитања и садржи потребне елементе које Закон прописује за обављање образовно-васпитног рада: студије у трајању од 300 ЕПСБ (у складу с важећим Законом о високом образовању) и образовање из психолошких, педагошких и методичких дисциплина од најмање 30 бодова, и шест бодова школске праксе. Из наведене групе предмета студијски програм нуди 63 ЕСПБ, као и 14 ЕСПБ школске праксе. Такође, студенти се оспособљавају за примену информационо-комуникационих технологија у образовању. Кроз дипломски рад студенти се оспособљавају да примене стечена знања у решавању проблема у домену наставе хемије и историје хемије. Студијски програм је усаглашен и са Стратегијом развоја образовања у Србији до 2020. године коју је Влада РС усвојила 2012. године, према којој се петогодишње интегрисане студије препоручују као најбољи начин за развој професионалних компетенција наставника.
▹ Додатни подаци о програму
Услови за упис, циљ, исход, професионални статус, приступ даљим студијама.
▿ Додатни подаци о програму
Услови за упис
Завршено средње образовање у четворогодишњем трајању и положен пријемни испит.
Циљеви студијског програма
Циљеви студијског програма интегрисаних академских студија "Настава хемије":
- формирање знања из области опште хемије, неорганске хемије, аналитичке хемије, физичке хемије, органске хемије, примењене хемије, биохемије, као основе за планирање и обраду садржаја наведених области у настави хемије у основној школи и средњим школама;
- формирање вештине експерименталног рада у лабораторији и способности планирања огледа, постављања и извођења огледа;
- формирање знања из психологије о узрастним карактеристикама ученика, како се деца развијају и уче и како се наставом обезбеђује развој ученика, и из педагогије о захтевима које треба да задовољи организовање, релизација и праћење и процењивање ефеката образовања;
- оспособљавање за организовање и извођење часа према задатим циљевима и на задатом садржају, као и за критички процену сопствене праксе и предузимање активности за унапређивање процеса наставе/учења хемије;
- разумевање педагошке улоге праћења и процењивања ученичких постигнућа, оспособљавање за избор одговарајућег начина за праћење и вредновање ученичких постигнућа, за припрему инструмената (тестова) за проверавање ученичких постигнућа и за организовање и извођење проверавања.
Исход студија
По завршетку студија на студијском програму Настава хемије кандидат стиче звање "мастер професор хемије".
Исходи савладавања студијског програма су следећи:
- способност примене знања опште хемије, неорганске хемије, аналитичке хемије, физичке хемије, органске хемије, примењене хемије и биохемије у процесу планирања, организовања и извођења наставе хемије;
- способност примене процедуралних знања и експерименталних вештина за избор, поставку и извођење демонстрационих огледа, као и за избор огледа за самостални лабораторијски рад ученика и организовање њихових радних места;
- способност дефинисања циљева часа, способност избора садржаја и метода наставе/учења хемије према постављеним циљевима;
- способност да се кроз интеракцију омогући ученицима да формирају потребна знања, способности, вештине и ставове;
- способност опремања простора у коме се реализује настава (хемијски кабинет, лабораторија);
- способност реализовања наставе примерено узрасту ученика и њиховом предзнању;
- способност да се оствари добра комуникација са ученицима и подстиче добра сарадња међу ученицима;
- способност обезбеђивање услова да ученици кроз наставу хемије развијају аналитичко, критичко и продуктивно мишљење и да развијају способности решавања проблема;
- способност мотивисања ученика за учење хемије;
- способност праћења и процењивања ученичких постигнућа одговарајућим методама;
- способност критичког праћења сопствене праксе и предузимања активности којима се она може унапредити;
- способност да се комуницира са родитељима, колегама и локалном заједницом да би се обезбедила што шира подршка за учење ученика и усаглашен утицај на процес учења.
Приступ даљим студијама
Ималац дипломе има право да упише специјалистичке академске студије у укупном обиму од 60 ЕСПБ или докторске академске студије у обиму од 180 ЕСПБ.
Професионални статус
Студенти који су успешно завршили студијски програм "Настава хемије":
- Оспособљени су да примене знања опште хемије, неорганске хемије, аналитичке хемије, физичке хемије, органске хемије, примењене хемије и биохемије у процесу планирања, организовања и извођења наставе хемије.
- Оспособљени су да примене процедурална знања и експерименталних вештина за избор, поставку и извођење демонстрационих огледа, као и за избор огледа за самостални лабораторијски рад ученика и организовање њихових радних места.
- Оспособљени су да дефинишу циљеве часа и изаберу садржаје и методе наставе/учења хемије према постављеним циљевима.
- Оспособљени су да кроз интеракцију омогуће ученицима да формирају потребна знања, способности, вештине и ставове.
- Оспособљени су да опреме простор у коме се реализује настава (хемијски кабинет, лабораторија).
- Оспособљени су да реализују наставу примерено узрасту ученика и њиховом предзнању.
- Оспособљени су да остваре добру комуникација са ученицима и подстичу добру сарадњу међу ученицима.
- Оспособљени су да обезбеде услова да ученици кроз наставу хемије развијају аналитичко, критичко и продуктивно мишљење и да развијају способности решавања проблема.
- Оспособљени су да мотивишу ученике за учење хемије.
- Оспособљени су да прате и процењују ученичких постигнућа одговарајућим методама.
- Оспособљени су да критички прате сопствену праксу и предузму активности којима се она може унапредити.
- Оспособљени су да комуницирају са родитељима, колегама и локалном заједницом да би се обезбедила што шира подршка за учење ученика и усаглашен утицај на процес учења.
- Имају професионалну и етичку одговорност.
- Могу да унапређују своје знање и прате развој технологије и струке целог живота.
Акредитација
Студијски програм је акредитован одлуком бр. 612-00-00495/2013-04 од 27. 6. 2014.
Наставни план
Недељни број часова по предметима је означен као:
предавања + теоријске вежбе + лабораторијске вежбе
или као: (активна настава + самостални рад).
Изборни предмет 1
Изборни предмет 2
Изборни предмет 3
Изборни предмет 4
Изборни предмет 5
Изборни предмет А
Изборни предмет Б
Изборни предмети могу бити и други предмети који су обавезни
на осталим студијским програмима истог нивоа студија.