Šifra predmeta:
663P1
Naziv predmeta:
Evaluacija u obrazovanju

Školska godina:

2019/2020.

Uslovi pohađanja:

Nema uslova

ESPB:

7

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 5. godina, zimski semestar, izborni (E5BP1), naučno-stručni predmet

Nastavnik:

dr Slađana D. Anđelković
redovni profesor, Geografski fakultet, Studentski trg 3/III, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: dva časa predavanja + četiri časa laboratorijskih vežbi (2+0+4)

Ciljevi:

Da studenti usvoje znanja o evaluaciji kao stručnoj i pedagoškoj delatnosti. Da upoznaju savremeni koncept evaluacije i osnovne oblike evaluacije u vaspitanju i obrazovanju. Sticanje kompetencija za evaluaciju vaspitno-obrazovnog procesa u školi, procenu vrednosti rada i rezultata učenika i nastavnika, kvaliteta vaspitno-obrazovnog procesa i nastavnih planova i programa na osnovu prikupljenih podataka i informacija. Razvijanje sposobnosti za evaluaciju i samoevaluaciju rada učenika i nastavnika.

Ishod:

Da studenti poseduju razvijene kompetencije za primenu teorijskih znanja u procesu evaluacije i samoevaluacije. Da studenti poseduju kvalitetnu osnovu za dalje obrazovanje, istraživanje i profesionalni razvoj na polju evaluacije u obrazovanju. Da budu osposobljeni da učestvuju u različitim vrstama evaluacije i samoevaluacije. Da budu osposobljeni da kreiraju i primenjuju instrumente za merenje, praćenje i vrednovanje kvaliteta vaspitno-obrazovnog procesa u školi, vrednovanje rada učenika i nastavnika i samovrednovanje.

Oblici nastave:

Interaktivni, kooperativni oblici rada, predavanja, projekat - istraživanje prakse, pprezentacije.

Vannastavne aktivnosti:

Literatura:

Osnovna literatura:

  • Zbornik odabranih tekstova koji prati program i koji se svake godine obnavalja shodno pojavi vrednih pedagoških dela i rezultata istraživanja.
  • Havelka Nenad i sarad. (2002): Sistem za praćenje i vrednovanje kvaliteta obrazovanja – predlog promena i inovacija (2002-2005). U: Kvalitetno obrazovanje za sve - put ka razvijenom društvu. Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije, Beograd, str. 147-204.
  • Vilotijević Mladen (1998): Vrednovanje pedagoškog rada škole. Naučna knjiga, Beograd.

Pomoćna literatura:

  • Glasser, W. (1999): Nastavnik u kvalitetnoj školi. Zagreb, Educa. (str. 27-38; 79-84)
  • Scheerens, J.& Bosker, R.(1997): The Foundations of Educational Effectiveness, Pergamon, London
  • Tunijnmam, Kyriacou, C. (2001): Temeljna nastavna umijeća. Zagreb, Educa. (51-67)

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

Vaspitna i obrazovna usmerenja savremene škole - okvir za evaluaciju. Škola i savremeni kurikulum (okvir za evaluaciju) - ciljevi, učenik, predmet učenja - sadržaji i program, sociogeni uslovi i zahtevi, metodički pristupi, sredstva, metode, organizacija i antropogeni uslovi. Pojmovno određenje evaluacije. Bazični pojmovi i komponente evaluacije u obrazovanju. Razvoj savremenog koncepta evaluacije. Vrste i oblici evaluacije. Standardi kvaliteta i obrazovni indikatori. Principi evaluacije. Funkcije evaluacije. Domeni evaluacije - školska samoevaluacija, nadzornička služba, eksterni ispiti. Evaluativna istraživanja - metodološke osnove evaluativnih istraživanja (predmet, faze, cilj, istraživačke metode i tehnike. Predmet i sadržaji školske evaluacije. Praćenje, vrednovanje i ocenjivanje u nastavi. Praćenje napretka učenika, drugih obrazovnih činioca, prikupljanje podataka, beleženje. Vrednovanje i samovrednovanje: individualno vrednovanje, vrednovanje grupnog rada, vrednovanje projektinih aktivnosti, samovrednovanje učenika i nastavnika, vrednovanje eseja, prezentacija, izvođenja aktivnosti, vrednovanje nastave i doprinosa nastavnika. Postupci i aktiviranje učenika u vrednovanju i samovrednovanju. Svrha vrednovanja i ocenjivanja učeničkih postignuća. Ocenjivanje i standardi kompetencija. Merenje znanja, vrste zadataka. Funkcije ocenjivanja. Greške u ocenjivanju i vrednovanju. Objektivno ispitivanje i ocenjivanje. Podsticanje samoevaluacije učenika i uloga dokumentacije o radu učenika (portfolio).

Laboratorijske vežbe:

10 poena (4 časa nedeljno)

Seminarski radovi:

5 poena

Pismeni ispit:

60 poena

Projekti:

15 poena