Шифра предмета:
045P2
Назив предмета:
Мотивација у процесу учења

Школска година:

2024/2025.

Услови похађања:

Нема услова.

ЕСПБ:

3

Врста студија:

интегрисане основне и мастер академске студије

Студијски програм:

Настава хемије: 2. година, зимски семестар, изборни (E12P2), теоријско-методолошки предмет

Наставник:

др Невена М. Буђевац
ванредни професор, Учитељски факултет, Краљице Наталије 43, Београд

Сарадници:

Фонд часова:

Недељно: један час предавања + два часа теоријских вежби (1+2+0)

Циљеви:

Оспособити студенте за разумевање различитих модела објашњења мотивације за учење и примену стратегија за препознавање и праћење ученичке мотивационе оријентације, стратегија за мотивисање ученика за рад и учење хемије, развијање интринзичке мотивације, као и коришћење екстринзичких побуђивача постојећих и стварање и развијање нових интересовања за хемију.

Исход:

Након завршетка курса студенти ће разумети ученичке мотивационе оријентације, бити оспособљени да идентификују и прате индикаторе ученичке мотивисаности и да примењују стратегије за оптимизацију ученичких мотивационих оријентација.

Облици наставе:

Предавања и теоријске вежбе.

Ваннаставне активности:

Домаћи задаци и семинарски рад.

Литература:

Основна литература:

  • Џере Брофи: Како мотивисати ученике да уче, Clio, Београд, 2015.

Помоћна литература:

  • Bolte, C., Streller, S., Hofstein, A. (2013): How to Motivate Students and Raise Their Interest in Chemistry Education. In: Eilks, I., Hofstein, A. (eds) Teaching Chemistry - A Studybook. SensePublishers, Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-140-5_3
  • Glynn, S. M., Taasoobshirazi, G., Brickman P., (2007): Nonscience majors learning science: a theoretical model of motivation. J. Res. Sci. Teach., 44(8), 1088-1107.
  • Glynn, S. M., Taasoobshirazi, G., Brickman, P., (2009): Science motivation questionnaire: construct validation with nonscience majors. J. Res. Sci. Teach., 46(2), 127-146.
  • Glynn S. M., Brickman P., Armstrong N., Taasoobshirazi G., (2011): Science motivation questionnaire II: Validation with science majors and nonscience majors. J. Res. Sci. Teach., 48(10), 1159-1176.
  • Komperda, R., Hosbein, K. N., Phillips, M. M., Barbera, J. (2020): Investigation of evidence for the internal structure of a modified science motivation questionnaire II (mSMQ II): a failed attempt to improve instrument functioning across course, subject, and wording variants. Chem. Educ. Res. Pract., 21, 893-907. https://doi.org/10.1039/D0RP00029A
  • Ardura, D., Zamora, Á., Pérez-Bitrián, A. (2021): The role of motivation on secondary school students' causal attributions to choose or abandon chemistry. Chem. Educ. Res. Pract., 22, 43-61. https://doi.org/10.1039/D0RP00168F
  • Требјешанин, Б. (2009): Мотивација за учење - теорије, принципи, примена. Београд: Учитељски факултет, Универзитет у Београду.

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

5 поена (1 час недељно)

Програм рада:

Мотивација за учење у односу на друге облике мотивације. Мотивација у контексту учионице. Становишта (теорије) о мотивацији за учење. Ученичка мотивација за учење као циљ наставника и као компонента успостављених акционих шема. Подстицање и социјализација мотивације за учење. Педагошка интеракција и комуникција као инструмент мотивационе улоге наставника. Успостављање заједнице за учење у привлачној учионици за ученике. Подржавање самопуздања ученика (програм наставе и учења фокусиран на напредовање и успех ученика, оспособљавање ученика за праћење и процену сопственог напретка и препознавање повезаности труда и исхода). Поновно успостављање самопоуздања и воље за учењем код обесхрабрених ученика. Интризичка мотивација: задовољавање потребе ученика за аутономијом, компетентношћу и повезаношћу. Обезбеђивање спољашњих/екстринзичких побуђивача. Социјализовање незаинтересованих или отуђених ученика.

Теоријске вежбе:

10 поена (2 часа недељно)

Програм рада:

  1. Успостављање заједнице за учење - социјални контекст за успешну примену мотивационих стратегија: управљање одељењем.
  2. Успостављање заједнице за учење - социјални контекст за успешну примену мотивационих стратегија: програм наставе и учења, циљеви, велике идеје и активности.
  3. Успостављање заједнице за учење - социјални контекст за успешну примену мотивационих стратегија: однос/комуникација наставник-ученик.
  4. Подржавање развоја самопоуздања ученика (подршка ученицима у постављању сопствених циљева, процењивање и повратне информације, смањивање ученичке анксиозности у вези с процењивањем).
  5. Подржавање мотивације код ученика са слабим постигнућима ("синдром неуспеха").
  6. Аутономија ученика, компетентност и мотивација.
  7. Прилагођавање активности интересовањима ученика.
  8. Стратегије награђивања/похваљивања ученика.
  9. Подстицање ученичке мотивације за учење у конкретним ситуацијама.
  10. Интегрицање мотивационих циљева у планирање наставе и учења.

Семинарски радови:

20 поена

Домаћи задаци:

5 поена

Усмени испит:

60 поена