Шифра предмета:
1603P
Назив предмета:
Методика наставе хемије 3

Школска година:

2012/2013.

Услови похађања:

1601P

ЕСПБ:

6

Врста студија:

основне академске студије

Студијски програм:

Професор хемије: 4. година, зимски семестар, обавезни, стручно-апликативни предмет

Наставник:

др Драгица Д. Тривић
редовни професор, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Сарадници:

др Биљана И. Томашевић
доцент, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Игор М. Матијашевић, Професор хемије

Фонд часова:

Недељно: четири часа предавања + два часа теоријских вежби (4+2+0)

Циљеви:

Oспособљавање за формулисање циљева учења појединих тема и наставних јединица у оквиру програма хемије, за планирање часа - изабор одговарајућих метода наставе/учења, наставних средстава и огледа за остваривање циљева часа.

Исход:

Оспособљеност за формулисање циљева учења појединих тема и наставних јединица у оквиру програма хемије, за планирање часа - изабор одговарајућих метода наставе/учења, наставних средстава и огледа за остваривање циљева часа.

Облици наставе:

Предавања и теоријске вежбе.

Ваннаставне активности:

Домаћи задаци. Претраживање различитих извора ради прикупљања података потребних за разматрање тема на часовима наставе и вежби, за припремање сценарија часа.

Литература:

Основна литература:

  1. Милан Сикирица: Методика наставе хемије, Школска књига, Загреб, 2003.
  2. Иван Ивић, Ана Пешикан, Слободанка Антић: Активно учење 2, Институт за психологију, Београд, 2001.
  3. Ана Пешикан, Ратко Јанков, Слободанка Антић, Драгица Шишовић, Вера Муждека: Како приближити деци природне науке кроз активно учење, Збирка сценарија, Институт за психологију, Београд, 2005.
  4. Розалија Хорват, Радивој Николајевић: Методика наставе хемије, ЕДУКА, Нови Сад, 1995.

Помоћна литература:

  1. Уџбеници за основну и средњу школу
  2. Изабрани текстови из часописа: Journal of Chemical Еducation, Education in Chemistry, Journal of Science Education, Хемијски преглед, Настава и васпитање

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

10 поена (4 часа недељно)

Програм рада:

  1. Педагошка интеракција: међузависност активности ученика и активности наставника на часовима хемије. Активности ученика на различитим типовима часова хемије.
  2. Методе наставе/учења хемије (преглед).
  3. Методе усменог излагања и разговора / методе учења.
  4. Метода рада са текстом / методе учења.
  5. Метода демонстрације / методе учења.
  6. Наставна средства.
  7. Уџбеник. Критеријуми за вредновање квалитета уџбеника.
  8. Метода лабораторијских и других практичних радова ученика / методе учења.
  9. Едукативна радионица.
  10. Пројекатска настава.
  11. Екскурзије у настави хемије.
  12. Показатељи ученичких активности на часовима хемије.
  13. Планирање часа - израда сценарија за извођење часа.
  14. Анализа писане припреме (сценарија) часа.
  15. Планирање наставног рада (годишње планирање, тематско планирање).

Теоријске вежбе:

10 поена (2 часа недељно)

Програм рада:

  1. Уводни термин.
  2. Дефинисање циљева учења хемије на различитим нивоима образовања (основна школа, средња школа).
  3. Дефинисање исхода учења хемије према постављеним циљевима.
  4. Дефинисање циљева и исхода учења једне наставне теме (по избору студента).
  5. Избор метода наставе/учења одређеног садржаја према претходно дефинисаним циљевима који се односе на формирање теоријског знања.
  6. Избор метода наставе/учења одређеног садржаја према претходно дефинисаним циљевима који се односе на формирање практичних умења.
  7. Креирање наставног средства.
  8. Осмишљавање наставних ситуација (активности ученика / задатака за учење изабраног садржаја хемије).
  9. Осмишљавање наставних ситуација за формирање појмова кроз истраживачки приступ.
  10. Показатељи активности у оквиру осмишљених наставних ситуација.
  11. Израда сценарија за реализацију часа хемије.
  12. Критичка конструктивна анализа сценарија часа.
  13. Критичка конструктивна анализа сценарија часа.
  14. Критичка конструктивна анализа сценарија часа.
  15. Планирање рада у школи: израда месечног и годишњег плана рада.

Домаћи задаци:

10 поена

Усмени испит:

70 поена