Студијски програми: Хемија, Хемија животне средине, Настава хемије | ||||
Врста и ниво студија: основне академске студије, интегрисане основне и мастер академске студије | ||||
Назив предмета: Одабране области органске хемије | Шифра: 249A1 | |||
Наставници: др Игор М. Опсеница, др Зорана Б. Ферјанчић | ||||
Статус предмета: изборни | ||||
Број ЕСПБ: 10 | ||||
Услов: 200A1 + 200E1 | ||||
Циљ предмета: I. Упознати студенте са основама ретросинтетичке анализе органских молекула; развити способност планирања синтезе и примене познатих реакција у синтезама релативно једноставних циљних молекула. II. Упознати студенте са традиционалним и савременим приступима у области хемије хетероцикличних једињења. III. Увод у медицинску хемију и биолошка активност неких класа хетероцикличних једињења. |
||||
Исход предмета: I. Оспособљеност за самосталну ретросинтетичку анализу једноставнијих/умерено сложених органских молекула. II. Разумевање структуре, особина и реактивности неких класа хетероцикличних једињења. III. Стећи знање о карактеристикама којима се разликују интересантни молекул од лека. |
||||
Садржај предмета: Теоријска настава I. Елементи сложености органских молекула. Основни појмови ретросинтетичке анализе: синтон, ретрон, трансформ. Синтонски приступ. Систематична ретросинтетичка анализа; различите стратегије анализе. Стратегије оријентисане на трансформ; типови трансформа. Утицај функционалних група, стереохемијских елемената, топологије, симетрије молекула и других структурних елемената на ток ретросинтетичке анализе. Изабрани примери тоталних синтеза. II. Азоли: 1,2-азоли и 1,3-азоли. Бензо-1,2-азоли и бензо-1,3-азоли. Диазини: пиридазин, пиримидин и пиразин. Пурини. Хетероциклична једињења са више од два хетероатома. Методолошки приступ у синтези биолошки активних хетероцикличних једињења. III. Биолошка активност. Важност и особина неког лека. Жељене особине кандидата за лек. Најважније фазе откривања лека. АДМЕТ, изражавање и значај одређене активности. Практична настава II. Синтеза различитих хетероцикличних једињења. Микроталасна синтеза одабраних хетероцикличних једињења. Тумачење резултата in vitro биолошког тестирања. Дефиниције основних вредности биолошке активности. |
||||
Литература:
|
||||
Број часова активне наставе (недељно): | Предавања: 6 | Теоријске вежбе: 0 | ДОН (лаб. вежбе): 4 | Студ. истраж. рад: 0 |
Методе извођења наставе: I. Предавања. II. Предавања и експерименталне вежбе. III. Предавања. |
||||
Оцена знања (укупно 100 поена) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Предавања: | 10 | Усмени испит: | 60 | |
Лабораторијске вежбе: | 30 |