Студијски програм:   Програм образовања у областима психолошких, педагошких и методичких дисциплина за формирање компетенција наставника хемије
Назив предмета:   Инклузивни приступ Шифра:   632F2
Наставник:   др Слађана Д. Анђелковић
Статус предмета:   изборни
Број ЕСПБ:   3
Услов:   Педагогија + Психологија

Циљ предмета:

  • Стицање знања о основним теоријским поставкама, достигнућима и актуелним проблемима инклузивног образовања.
  • Разумевање значаја стратегија пружања додатне подршке ученицима у редовном систему образовања и стварање подстицајних услова за њихов развој.
  • Стицање знања и вештина о планирању, реализацији и евалуацији инклузивне наставе и изради и примени индивидуалних образовних планова.
  • Сензибилисање студената за разумевање значаја улоге наставника у раду са различитим категоријама деце којима је потребна посебна подршка
  • Упознати студенте са педагошком документацијом и значајем сарадње наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију.

Исходи предмета:

  • Студенти поседују знања о основним теоријским поставкама, достигнућима и актуелним проблемима инклузивног образовања и имају афирмативне ставове према ученицима којима је потребна посебна друштвена подршка.
  • Разумеју значај пружања додатне подршке ученицима у редовном систему образовања и стварања подстицајних услова за њихов развој.
  • Упознати су са законском регулативом и педагошком документацијом.
  • Оспособљени су за израду педагошког профила и примену различитих врста ИОП-а
  • Оспособљени су за планирање, писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај), примену и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3).
  • Разумеју значај и оспособљени су за праћење и вредновање постигнућа ученика који раде по ИОП-у.
  • Разумеју значај сарадње са родитељима, знају стратегије и имају изграђене вештина рада са родитељима.
  • Имају знање и развијене ставове о компетенцијама наставника у инклузивном образовању и основу за даље педагошко-дидактичко и методичко образовање, истраживање и професионални развој из ове области..

Садржај предмета:

Теоријска настава

Предавања

  1. Ка квалитетном образовању за све - улога образовања у инклузивном друштву.
  2. Промена парадигме - ка социјалној кохезији, инклузији, инклузивном образовању.
  3. Основне теоријске поставке инклузивног образовања.
  4. Различите могућности и видови пружања додатне подршке ученицима у васпитном и образовном раду.
  5. Проблеми и перспективе у унапређивању и развијању инклузивног приступа образовању.
  6. Препознавање видова и карактеристика деце којима је потребна посебна васпитна и образовна подршка.
  7. Даровитост, образовање, инклузија.
  8. Наставник у инлузивној пракси.
  9. Израда педагошког профила, планирање мера индивидуализације и процес израде и примене ИОП-а.
  10. Планирање и писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај); Врсте и примери ИОП-а.
  11. Примена и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3).
  12. Наставне стратегије, начини педагошке комуникације и интеракције између актера васпитно-образовног процеса
  13. Подстицање позитивних интерперсоналних односа и климе у разреду; Начини обезбеђивања социјалне партиципације деце којима је потребна подршка.
  14. Управаљање одељењем, вредновање и измена ИОП-а.
  15. Сарадња наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију

Пројекат

  • Пројекат : Инклузивно образовање - Школа за све.
  • Израда педагошког профила, планирање мера индивидуализације и процес израде и примене ИОП-а.
  • Планирање и писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај); Врсте и примери ИОП-а.
  • Примена и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3).
  • Наставне стратегије, начини педагошке комуникације и интеракције између актера васпитно-образовног процеса.
  • Евалуација индивидуализиране наставе.
  • Сарадња наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију.

Ваннаставне активности

Интерактивни, кооперативни облици рада, предавања, пројекат - истраживање образовно-васпитне праксе у школи, дебате и дискусије, студија случаја, анализа текстова и докумената.

Литература:

  • Хрестоматија педагошко-дидактичких текстова који се обнаваљају сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања.
  • Пројекат -(писани материјал) задаци и захтеви за истраживање инклузивне праксе у школи.
  • Вујачић, М., Лазаревић, Е. и Ђевић, Р. (2015). Инклузивно образовање: од законске регулативе до практичне реализације. Теме, 39, (1), 231-247
  • Спасеновић, В. и Матовић, Н. (2015). Припремљеност наставника предметне и разредне наставе за рад с децом са сметњама у развоју. Настава и Васпитање, 64, (2), 207-222

Помоћна литература

  • Хрњица, С. (2004). Школа по мери детета, Приручник за рад са ученицима редовне школе ометеним у развоју. Институт за психологију Филозофског факултета у Београду.
Број часова активне наставе (недељно): Предавања:   2 Пројекат:   1 Лабораторијске вежбе:   0 Студ. истраж. рад:   0

Методе извођења наставе:

Предавања, пројекат.

Оцена знања (укупно 100 поена)
Предиспитне обавезе Поена Завршни испит Поена
Предавања: 10 Усмени испит: 60
Семинарски рад: 5  
Пројекат: 25