Студијски програм: Настава хемије
Врста и ниво студија: интегрисане основне и мастер академске студије
Назив предмета: Инклузивни приступ Шифра: 662P1
Наставници: др Аурел А. Божин, др Слађана Д. Анђелковић
Статус предмета: изборни
Број ЕСПБ: 7
Услов: Нема услова.

Циљ предмета:

Стицање знања и развијање ставова о оствареним постигнућима и актуелним дешавањима у области образовне инклузије. Развијање осетљивости студената да препознају и одговоре на посебне образовне потребе ученика у сфери комуникације и интеракције, потребе у области социоемоционалних функција и понашања као и потребе у области сазнајних способности учења.

Исход предмета:

Да студенти поседују компетенције рада са децом са ПП. Да студенти знају начине, средства, методе и технике оптималног укључивања детета и ученика у редован образовно-васпитни рад и његово осамостаљивање у вршњачком колективу. Да поседују знање и вештине изградње партнерског односа са родитељима.

Садржај предмета:

Теоријска настава

Ка квалитетном образовању за све - основни подаци о инклузивном образовању. Промена парадигме, ставова и приступа. Карактеристике деце са сметњама у развоју. Школско окружење и интегративни приступ. Планирања рада, избора метода, начина комуникација са родитељима и децом, успостављање сарадње са осталим стручњацима. Упаваљање одељењем и групом, начинима оцењивања, праћења напретка ученика. Стратегије и средства. Индивидуални образовни план, индивудуални програм и индивидуализовани начин рада. Процес израде и примене ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај). Настава и учење деце са посебним потребама. Значај интерперсоналних односа и климе у разреду. Начини обезбеђивања социјалне партиципације деце са посебним потребама. Методичке препоруке за рад са децом са посебним потребама. Оцењивање деце са ПП. Улога стручног тима за инклузивно образовање; наставник и дете са посебним потребама. Сарадња наставника, родитеља, стручних сарадника, тимова за инклузију.

Литература:

  • Зборник одабраних текстова који прати програм и који се сваке године обнаваља сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања.
  • С. Хрњица: Школа по мери детета, Приручник за рад са ученицима редовне школе ометеним у развоју. Институт за психологију Филозофског факултета у Београду, 2004.
  • С. Хрњица, А. Митровић, Ј. Стојановић (уредници): Увод у компензаторно образовање. Друштво за унапређивање ромских насеља. Београд, 2003.
Број часова активне наставе (недељно): Предавања: 2 Теоријске вежбе: 0 ДОН (лаб. вежбе): 4 Студ. истраж. рад: 0

Методе извођења наставе:

Интерактивни, кооперативни облици рада, предавања, пројекат - истраживање праксе, ппрезентацијe.

Оцена знања (укупно 100 поена)
Предиспитне обавезе Поена Завршни испит Поена
Предавања: 10 Писмени испит: 60
Лабораторијске вежбе: 10    
Семинарски радови: 5    
Пројекти: 15