Студијски програм: Хемија животне средине
Врста и ниво студија: мастер академске студије
Назив предмета: Процена ризика по људско здравље и животну средину Шифра: 553S1
Наставник: др Дубравка Ј. Релић
Статус предмета: обавезни
Број ЕСПБ: 9
Услов: Нема услова.

Циљ предмета:

  • Да обезбеди основне вештине у ПРОЦЕНИ РИЗИКА ПО ЉУДСКО ЗДРАВЉЕ И ЖИВОТНУ СРЕДИНУ.
  • Да оспособи студенте да независно планирају и спроводе процедуре процене ризика, да процене значење резултата и покажу критичку свест о значају процене ризика и њеним ограничењима.
  • Да код студената развије способност да прилагоде и примене методологију процене ризика за решавање несвакидашњих проблема.

Исход предмета:

Мастер студент ће развити свеобухватно знање и критичку свест о значајним областима процене ризика и бити прикладно припремљен за савремену професионалну праксу у еколошким наукама или за даље студирање на докторском нивоу. Као резултат, студент ће показати:

  • систематично и опште разумевање кључних концепата ПРОЦЕНЕ РИЗИКА ПО ЉУДСКО ЗДРАВЉЕ И ЖИВОТНУ СРЕДИНУ;
  • способност да прилагоди и примени одговарајуће моделе ризика за решавање несвакидашњих проблема везаних за процену ризика по људско здравље и животну средину;
  • способност да саопшти резултате процене ризика;
  • вештине потребне за независан рад и самокритичност у процени ризика; и
  • способност да донесе одлуке у сложеним и непредвидљивим ситуацијама.

Садржај предмета:

Теоријска настава

Предавања

1. Основне дефиниције и извори података. 2. Oсновни појмови из токсикологије. 3. Доза-одговор, референтне токсиколошке вреднсоти. 4. Однос ризика, однос вероватноће, кохорта, case control, матрикс ризика. 5. USEPA (United States Environmental protection Agency) - Процена ризика. 6. Процена ризика по људско здравље - процена изложености; квантификација изложености; процена токсичности; карактеризација ризика 7. Процена ризика по људско здравље II - EEA модел (ДНЕЛ, ДМЕЛ). 8. Хемијски агенси. 9. Билошки агенси и физички агенси. 10. Tier приступ, концептуални модел, CLEA 11. Еколошка процена ризика I - EEA model. 12. Еколошка процена ризика II - USEPA model. 13. EEA - REACH (Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals). 14. Законодавство и смернице у животној средини.

Теоријске вежбе

  • Тема 1: Израчунавање ризика на основу датих улазних података.
  • Тема 2: Израчунавање ризика на основу датих улазних података, adjustable formulas.

Практична настава

1. Одређивање укупног садржаја елемената у узорцима земљишта око зграда или кућа - дигестија узорака и одређивање концентрација елемената помоћу ICP OES и/или XRF анализа узорака земљишта.

2. Одређивање укупног садржаја елемената у узорцима пијаћих вода - снимање помоћу ICP OES и/или ICP MS.

3. Одређивање укупног садржаја елемената у узорцима прашине - дигестија узорака и одређивање концентрација елемената помоћу ICP OES и/или XRF анализа узорака прашине.

4. Одређивање биодоступне фракције елемената из узорака земљишта и прашине, симулација утицаја ензима GI тракта и желуца - снимање елемената у екстрактима помоћу ICP OES и/или ICP MS.

5. Прављење матрице ризика на основу рада током лабораторијских вежби.

5. Рачуњање неканцерогеног и канцерогеног ризика на основу добијених резултата.

Литература:

  • USEPA, (1998), Guidelines for Ecological Risk Assessment, US Environmental protection Agency, EPA/630/R-95/002F, 188pp.
  • USEPA, (1989), Risk Assessment Guidance for Superfund Volume I Human Health Evaluation Manual (Part A), US Environmental protection Agency, (EPA/540/1-89/002), 291pp.
  • EC, (2003), Technical Guidance Document on Risk Assessment - Part 1: Risk Assessment for Human Health, European Chemical Bureau, (EUR 20418 EN/1) 311pp
  • EC, (2003), Technical Guidance Document on Risk Assessment - Part 2: Environmental Risk Assessment, European Chemical Bureau, (EUR 20418 EN/1) 337pp
  • Ivan Gržetić and Rabia H. Ahmed Ghariani: Potential health risk assessment for soil heavy metal contamination in the central zone of Belgrade (Serbia), Journal of Serbian Chemical Society, (2008), 73(8-9), 923-934
  • I.Gržetić, (2001): Rizik i njegova procena, Inpharm, Vol. 5/17, 15-19
Број часова активне наставе (недељно): Предавања: 4 Теоријске вежбе: 2 ДОН (лаб. вежбе): 3 Студ. истраж. рад: 0

Методе извођења наставе:

Предавања, теоријске и експерименталне вежбе.

Оцена знања (укупно 100 поена)
Предиспитне обавезе Поена Завршни испит Поена
Предавања: 10 Усмени испит: 60
Теоријске вежбе: 10    
Лабораторијске вежбе: 10    
Семинарски радови: 10