|
|
|
|
|
Студијски програм: Хемија |
Врста и ниво студија: докторске академске студије |
Назив предмета: Неорганске синтезе |
Шифра: 175H1 |
Наставник: др Илија Д. Брчески |
Статус предмета: изборни |
Број ЕСПБ: 8 |
Услов: Нема услова. |
Циљ предмета:
Стицање ширих знања о разноврсности метода и техника које се примењују приликом синтеза неорганских, а посебно координационих једињења, као и о техникама пречишћавања синтетисаних једињења. |
Исход предмета:
Развијена способност студената да самостално изаберу најпогодније методе синтеза конкретних неорганских, а првенствено координационих једињења. |
Садржај предмета:
Теоријска настава
- Синтезе октаедарских комплекса реакцијама супституције (у воденим и у неводеним растворима).
- Реакције супституције без раскидања везе метал-донорни атом.
- Синтезе комплекса без растварача.
- Синтезе комплекса квадратно-планарне геометрије; trans-ефекат.
- Синтеза cis-trans изомера.
- Примена хроматографских метода у синтези комплексних једињења.
- Раздвајење оптичких изомера фракционом кристализацијом дијастереоизомерних комплексних соли.
- Синтезе комплексних једињења које укључују редокс процесе.
- Синтезе парамагнетичних и дијамагнетичних комплекса.
- Одређивање састава комплексних јона Job-овом методом.
- Фактори који утичу на стабилност комплекса; одређивање константе стабилности координационих једињења.
- Синтезе полинуклеарних комплекса уз грађење везе метал-метал и комплекса са лигандима у мосту.
- Примери синтеза органометалних једињења. "Високотемпературни" суперпроводник YBaCu3O7.
- Молекулска сита - зеолит X.
|
Литература:
- G. S. Girolami, T. T. B. Rauchfuss, R. J. Angelici: Synthesis and technique in inorganic chemistry; University Science Books; 1999.
Помоћна литература
- F. Basolo, R. C. Johnson: Coordination Chemistry; W. A. Benjamin, Inc; New York, Amsterdam 1964.
- Оригинални научни радови
|
Број часова активне наставе (недељно): |
Предавања: 5 |
Теоријске вежбе: 0 |
ДОН (лаб. вежбе): 0 |
Студ. истраж. рад: 0 |
Методе извођења наставе:
Комбинована настава: предавања ex cathedra; интерактивни приступ; дискусија о решавању појединих проблема; консултативна настава. Израда семинарског рада. |
Оцена знања (укупно 100 поена) |
Предиспитне обавезе |
Поена |
Завршни испит |
Поена |
Предавања: |
30 |
Усмени испит: |
50 |
Семинарски радови: |
20 |
|
|