Стандард 7: Квалитет наставника и сарадника

Квалитет наставника и сарадника обезбеђује се пажљивим планирањем и избором на основу јавног поступка, стварањем услова за перманентно усавршавање и развој наставника и сарадника и провером квалитета њиховог рада у настави.

Број наставника Предавачи Доценти Ванредни професори Редовни професори Професор емеритус
Са пуним радним временом 1 19 19 19
Са непуним радним временом 1
По уговору 8 10 10
Укупан број 1 27 29 29 1
Укупан број наставника 87
Број сарадника Сарадници у настави Асистенти Асистенти са докторатом Истраживачи
Са пуним радним временом 1 14 1 20
По уговору 3 4 40
Укупан број 4 18 1 60
Укупан број сарадника 83

На Хемијском факултету Универзитета у Београду запослено је 59 наставника, од тога: 1 професор емеритус, 19 редовних професора, 19 ванредних професора, 19 доцената и 1 наставник страних језика од чега 58 са пуним радним временом (Табела 7.1А). Овим на једног наставника Хемијског факултета долази 17,63 студената (Прилог 7.2А). Списак наставника ангажованих по уговору приказан је у Табели 7.1Б. Узевши у обзир да и наставници са других факултета Универзитета у Београду учествују у школовању студената Хемијског факултета, приказан је и однос укупног броја наставника (запослених преко Хемијског факултета и по уговору) и броја студената (Прилог 7.2Б) који износи 11,95.

На Факултету је запослено и 36 сарадника: 1 асистент са докторатом, 14 асистената, 1 сарадник у настави-демонстратор и 20 истраживача (Табела 7.2А). Факултет за извођење вежби уговором ангажује и 47 сарадника по уговору (Табела 7.2Б). У Табели 7.1Б је приказано и пет наставника на докторским студијама који су изабрани у научна звања.

7.1 и 7.2 Научно-истраживачки рад наставника и сарадника, избори у звања и остали подаци о наставницима и сарадницима доступни су јавности. За извођење наставе на Хемијском факултету ангажовани су искључиво наставници и сарадници (асистенти и сарадници у настави) бирани на основу високих критеријума који вреднују компетентност у области научно-истраживачког рада и способност и успешност у извођењу наставе.

Квалитет наставника и сарадника обезбеђује се поштовањем прописа који регулишу избор наставника и сарадника на факултетима Универзитета у Београду и то: Закона о високом образовању Републике Србије, Статута Универзитета у Београду, Правилника о начину и поступку стицања звања и заснивања радног односа наставника Универзитета у Београду, Правилника о минималним критеријумима за избор у звања наставника и сарадника Хемијског факултета Универзитета у Београду (Прилог 7.1) и Статута Хемијског факултета (Прилог 10.3). Правилник о минималним критеријумима за избор у звања наставника и сарадника Хемијског факултета Универзитета у Београду је у погледу научних компетенција наставника дефинисао најоштрије услове на Универзитету. Поступак и услови за избор наставника и сарадника су јасно дефинисани, јавни и доступни оцени стручне и шире јавности. Овај поступак и услови су предмет периодичне провере и усавршавања (поступак и услови су мењани просечно на сваке три године у периоду од 2007. године).

7.3 Високошколска установа систематски прати, оцењује и подстиче научну, истраживачку и педагошку активност наставника и сарадника кроз периодичне извештаје управи, катедрама, руководиоцима пројеката итд. Компетентност наставника на Факултету је изузетно висока. Број индексираних радова у часописима са СЦИ листе у периоду 2015-2017. је износио 490, односно просечно 5,15 радова по наставнику и сараднику (Прилог 6.3).

7.4 Хемијски факултет спроводи дугорочну планску политику, у складу са својим потребама, квалитетне селекције младих кадрова и њиховог даљег напретка као и различите врсте усавршавања. Захваљујући сарадњи и посебним односима са научноистраживачким установама (Институт за хемију, технологију и металургију и Иновациони центар Хемијског факултета), Хемијски факултет прати рад младих истраживача у овим установама и најбоље кандидате преводи у наставни процес.

7.5 Хемијски факултет обезбеђује наставницима и сарадницима перманентну едукацију и усавршавање, путем студијских боравака, специјализација, учешћа на научним, уметничким и стручним скуповима. Шта више, приликом избора у прво наставничко звање на Хемијском факултету, неопходан услов је и постдокторат у трајању од минимално годину дана у иностранству.

7.6 При избору и унапређењу наставног кадра Хемијски факултет посебно вреднује повезаност рада у образовању са радом на научним пројектима као и у другим областима привредног и друштвеног живота, као и педагошке способности наставника и сарадника.

Наставници и сарадници Хемијског факултета учествовали су у Темпус и Ерасмус пројектима (Табела 6.5) као и у већем броју WUS пројеката у прошлости који су за циљ имали унапређење наставног процеса.

7.7 Факултет при избору и унапређењу наставно-научног кадра посебно вреднује педагошке способности наставника и сарадника које се проверавају редовним студентским вредновањем педагошког рада наставника и сарадника, као и допринос кандидата у обезбеђењу квалитета наставног процеса. Подаци о наставницима и сарадницима доступни су на интернет страници Факултета, а посебан део ових података је и листа одабраних публикованих радова.

SWOT анализа

Предности: Јавност поступка и услова за избор наставника и сарадника. Усаглашеност критеријума за избор са Стандардом који је прописао Национални савет за високо образовање. +++
Слабости:

Ригидност система запошљавања, изостанак конкурса за научноистраживачке пројекте. +++

Одлив кадрова. +++

Могућности:

Усавршавање педагошких кометенција наставника и сарадника Факултета. +++

Повећање научне и истраживачке компетентности наставног кадра Факултета кроз инострано финансиране пројекте. +++

Пријем младог кадра за рад на факултету. +++

Опасности: Одлив младих кадрова. Одлазак најбољих студената, тј. одлазак потенцијалног младог кадра, ван земље. +++

Процена испуњености Стандарда 7 и предлог корективних мера

Хемијски факултет испуњава стандард 7.

Стално радити на усавршавању педагошких компетенција наставника и сарадника.

Потребно је наставити са запошљавањем наставничког и истраживачког подмлатка, да се не би још више повећала диспропорција у броју наставника и сарадника Факултета.

Обезбеђивати услове за научно-истраживачки рад и укључивање студената докторских студија на домеће и међународне пројекте.

Табеле:

НАПОМЕНА: ове табеле су генерисане 10. 9. 2018.

Прилози: